חווית משתמש בבניית אתר אינטרנט

WEBSITEux

כאשר משקיעים בבניית אתרים, לא מספיק שהאתר יהיה יפה ומעוצב, אלא חשוב שבכל אתר תהיה "חווית משתמש" טובה. השקעה באתר ידידותי ופשוט למשתמש זה מה שהופך את אתר האינטרנט מעוד אתר ברשת לאתר שעובד ומביא לקוחות.
אינני מתיימר בפוסט זה לגרום לאתר שלכם להיות ידידותי ולקבל ציון מעולה בחווית משתמש, אבל לפעמים מספיק שינוי קטן באתר כדי להפוך אותו להרבה יותר ידידותי. נכון?

פשטות

בואו נתחיל עם שטח המסך. המסך הוא שטח יקר ומוגבל, ולכן כל רכיב שתופס בו מקום נדרש להצדיק את קיומו. מסיבה זו ננסה להיפטר מהרכיבים המיותרים ונסתיר את הגישה לאלה הנדרשים רק לעתים רחוקות.
דבר נוסף שנרצה לעשות זה לחסוך במספר הלחיצות הנדרשות כדי לבצע את המשימה. עם זאת, יש להפחית אותם בזהירות כי הפחתה למינימום משמעה הגדלת כמות הרכיבים על המסך ויצירת עומס.
כדי להפוך את האתר (ובעצם כל מערכת או תוכנה) לידידותית ופשוטה לתפעול, נדרשת מקצועיות רבה כדי גם לחסוך במקום וגם להימנע מלחיצות מיותרות.

כמה אפשרויות להציע לבחירה?

יש לכם הרבה שירותים או מוצרים? כמה מהם חשבתם להציע לבחירת הגולש?
חוק מילר קובע שמערכת קבלת ההחלטות אצל בני האדם פועלת במיטבה כשאנו מציעים למקבל ההחלטה בין 3 ל7 אפשרויות. במידה וישנם יותר אפשרויות נפצל את הרשימה לאזורי משנה וכל אחד מהם יקבל כותרת ייחודית.
ככל שיוצגו אפשרויות רבות יותר לבחירה:

  • ידרש למשתמש זמן רב יותר לבחור.
  • יפחת הסיכוי שהמשתמש יקבל החלטה.
  • תקטן רמת שביעות הרצון של המשתמש.

לכן כאשר אנו מתכננים את אזורי הניווט באתר, כדאי להימנע מאפשרויות בחירה רבות מדי, ובמקרה הצורך נכניס את האפשרויות כאזורי משנה, תת תפריט וכדומה.

משוב

המשתמשים צמאים למשוב לא רק כשיש תקלה. התגובה צריכה להופיע מיד לאחר הלחיצה, שהגולש ידע בדיוק איפה הוא נמצא עכשיו ומה נדרש ממנו לעשות כעת. במידה ואין תגובה כזאת המשתמש יקבל תחושה של עיכוב או תקלה.

להציע עזרה לגולש

במקרה הצורך ספקו לגולש עזרה והסבר על התהליך. אם אתם משתמשים באייקון של סימן שאלה [?], חשוב לשים לב למיקומו. כאשר הוא נמצא צמוד לשדה קלט ברור שהעזרה תשרת רק את אותו שדה ואם הוא ימוקם במקביל לכותרת באזור מסוים יבין המשתמש שזה הסבר מקיף לכל האזור.

איך יודעים שצריך לגלול

אם חשבתם שצריך לסדר את התכנים בעמוד תוך ניצול נכון של שטח המסך ועימוד יפה שהכל יכנס בתוך גבולות המסך, זאת טעות! כי בכך אתם מטעים את המשתמש, ברגע שהכל עומד באופן מושלם, לא תמיד ברור לגולש שיש לאן לגלול. לעומת זאת אם נשדר למשתמש רמזים חזותיים שיבהירו לו כי קיים המשך לתוכן מעבר לאזור המוצג, הגולש יבין שיש לו לאן לגלול להמשך קריאה.
לצורך המחשת העניין ניקח דוגמה מאתר הבית שלנו, נניח שאינכם מכירים אותו ופעם ראשונה שאתם רואים את האתר, בתמונה הזאת הכל "יושב" טוב במסך:

חווית משתמש - איך יודעים לגלול כשהכל נמצא במסך בשלמות?
תמונה "מושלמת" עם ניצול מקסימלי של שטח המסך

ובתמונה הזאת אפשר לראות שהתמונה משמאל קטועה:

חווית משתמש - לדעתכם יש לאן לגלול?
תמונה עם רמז חזותי (תמונה קטועה) שמבהירה שיש המשך לתוכן

באיזה מהתמונות תבינו שיש לאן להמשיך לגלול ובאיזה תחשבו שכאן אולי נגמר האתר? מה דעתכם?

חווית משתמש בניידים

גם אם האתר נטען במובייל והתצוגה שלו לא מתעוותת, זה עדיין לא אומר שמדובר באתר נוח ומותאם למשתמשים. בניגוד לתצוגה במחשב, בו האתר מוצג בצורה רוחבית, במובייל האתר מוצג בצורה אנכית, וחשוב לקחת זאת בחשבון כאשר מתכננים את הפריסה של האלמנטים השונים. לכן את המידע החשוב ביותר, מומלץ להציג בחלק העליון של העמוד.
במיוחד בניידים יש לשים לב שהכפתורים יהיו מספיק ברורים ושאכן ניתן ללחוץ עליהם בקלות. כפתורים קטנים מדי עלולים לגרום ללחיצות לא נכונות ולהוביל לתסכול של הגולש. לכן נתאים את הכפתור לגודל הפיזי של האצבע. על גודל האובייקטים להיות בגובה ורוחב של לפחות 7 מ"מ ולשאוף אפילו לגודל של 9 מ"מ. כמו כן כדי למנוע פספוסים עלינו להרחיק בין אזורי הלחיצה השונים 2 מ"מ.

טפסים קצרים

אחד הדברים שאנשים הכי שונאים זה למלא טפסים מורכבים. לכן תבדקו כל שדה בטופס אם הוא באמת הכרחי וחשוב, אם יש לכם ספק לגבי שדה כלשהו, פשוט תורידו אותו, רוב הסיכויים שהוא מיותר לגמרי. תמיד תזכרו כל טופס שיש לכם באתר חייב להיות קצר וקולע!

רוצים להפוך את הטופס לידידותי יותר? הנה עוד כמה המלצות:

  • כדאי לציין באופן ברור האם / איזה שדות הם שדות חובה.
  • אם מדובר בתהליך שמורכב מכמה טפסים, חשוב להראות לגולש תרשים זרימה על מנת שידע באיזה שלב בדיוק הוא נמצא.
  • הטופס נשלח בהצלחה? ספרו לגולש מה צפוי להיות עכשיו! אל תסתפקו בהודעה יבשה ולקונית כמו "הטופס נשלח".

אם אתם חושבים על בניית אתר חדש לעסק או שכבר יש לכם אתר אינטרנט והזנחתם את חווית המשתמש, אתם מפסידים מדי יום עוד ועוד לקוחות וחבל. פנו אלינו עכשיו וקבלו הצעה משתלמת במיוחד לבניית אתר לעסק עם דגש מרכזי על חווית המשתמש גבוהה שיביא ליתרון משמעותי על פני המתחרים.

אז מה היה לנו עד עכשיו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד טיפים חשובים
עוד טיפים חשובים

שמעת מה חני שטיגליץ אומרת עלינו?

רוצים גם להזיז את העסק קדימה?

מלאו את הפרטים בטופס ונבדוק יחד,
איך גם אתם יכולים להגדיל את העסק עם אתר אינטרנט שיווקי ונוכחות דיגיטלית ואפילו במחיר מסובסד ומשתלם במיוחד.